• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

آذربایجان‌غربی مقام سوم کشوری در تولید آبزیان را دارد

  • کد خبر : 3874
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۴۵
آذربایجان‌غربی مقام سوم کشوری در تولید آبزیان را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان با تولید ۶ هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در دریاچه های پشت سد و رودخانه ها، مقام سوم کشوری را در زمینه تولید ماهی در منابع آبهای داخلی به خود اختصاص داده است. خسرو شهبازی افزود: آذربایجان غربی با دارا بودن ۲۶ دریاچه پشت سد موجود […]

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان با تولید ۶ هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در دریاچه های پشت سد و رودخانه ها، مقام سوم کشوری را در زمینه تولید ماهی در منابع آبهای داخلی به خود اختصاص داده است.

خسرو شهبازی افزود: آذربایجان غربی با دارا بودن ۲۶ دریاچه پشت سد موجود و در حال احداث و بیش از ۳۰ رودخانه دائمی و فصلی به عنوان دومین استان پرآب کشور مطرح بوده و از نظر شیلاتی نیز یکی از قطب های مهم تولید ماهی در منابع آبی کشور است.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و گرمابی یک قطب مهم در کشور است و در حال حاضر ۴۲۰ مرکز و مزرعه آبزی پروری در استان فعال بوده و تولید آبزیان استان به ۱۸ هزار تن در سال افزایش یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: از مراکز مهم تولید ماهی استان می توان به دریاچه های پشت سدارس، سد ماکو، سدارس ۲، سد قیقاج، سد حسنلو و سد بوکان وهمچنین رودخانه زینه رود، سمینه رود، زاب و مهاباد چای اشاره کرد.

وی بیان کرد: در این راستا مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به منظور ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از تعاونی های صید وصیادی و نیز حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان ارزشمند منابع آبی استان اقدام به راه اندازی مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی در شهرستان پلدشت کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: این مرکز به عنوان سومین مرکز بزرگ تکثیر بچه ماهیان گرمابی در کشور مطرح بوده و با مساحتی بیش از ۶۰ هکتار در جوار رودخانه پرآب ارس قرار گرفته و به دلیل وجود آب کافی و بسیار غنی در رودخانه ارس در سال جاری، هفت میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی در مرکز فوق تولید و بعد از رساندن به وزن مناسب در منابع آبی استان و استخرهای ذخیره آب کشاورزی رهاسازی می شود.

به گزارش مباندوآب سسی ، آذربایجان غربی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی یک قطب مهم در کشور بوده و آبزیان ارزشمندی مثل آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس مختص این استان است.

همچنین با توجه به وجود پتانسیلهای گوناگون در استان به تبع آن آبزی پروری نیز در استان از تنوع خاصی برخوردار بوده و در زمینه های تکثیرو پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، ماهیان زینتی، زالو، آرتمیا و سایر آبزیان طرحهای شیلاتی در استان راه اندازی و اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://miandoabsasi.ir/?p=3874
  • نویسنده : جواد حجازی
  • ارسال توسط :
  • منبع : میاندوآب سسی
  • 98 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.