• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
0

احداث موزه صلح سردشت نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

  • کد خبر : 3517
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۶
احداث موزه صلح سردشت نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سردشت گفت: برآورد اولیه هزینه احداث موزه صلح این شهرستان ۵۰۰ میلیارد ریال است که این اعتبار باید از اعتبارات ملی تامین شود. صلاح محمدی روز یکشنبه اظهار کرد: علاوه بر طرح اولیه احداث موزه صلح سردشت، مجوز ماده ۲۳ احداث این موزه از نهادهای مربوطه از […]

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سردشت گفت: برآورد اولیه هزینه احداث موزه صلح این شهرستان ۵۰۰ میلیارد ریال است که این اعتبار باید از اعتبارات ملی تامین شود.

صلاح محمدی روز یکشنبه اظهار کرد: علاوه بر طرح اولیه احداث موزه صلح سردشت، مجوز ماده ۲۳ احداث این موزه از نهادهای مربوطه از جمله شهرداری، راه و شهرسازی و حفاظت محیط زیست اخذ شده و شروع عملیات اجرایی آن نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است.

وی افزود: قرار است ساختمان این موزه در چهار طبقه و به مساحت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل موزه صلح و دفاع مقدس، موزه مردم شناسی، بخش اداری و سالن همایش احداث شود که برای احداث آن ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سردشت اضافه کرد: هم اکنون علاوه بر اخذ مجوزهای لازم برای احداث موزه صلح سردشت، زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰ مترمربع شناسایی و سند آن نیز به نام موزه صلح ثبت شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سردشت در یک منطقه کوهستانی و پوشیده از جنگل قرار دارد، تامین زمین مورد نیاز برای احداث موزه صلح بسیار سخت بود لذا صدور سند زمین و اخذ مجوزهای لازم برای این منظور می‌تواند گام مهمی در روند احداث موزه صلح سردشت باشد.

محمدی یادآور شد: احداث این موزه نقش مهمی در حفظ و نشر آثار دوران دفاع مقدس و خاطرات شهدا و جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های مردم بویژه جانبازان شیمیایی سردشت دارد و احداث این موزه صلح یکی از آرزوهای جانبازان شیمیایی است.

وی اظهار کرد: با توجه به این اینکه این شهرستان فاقد موزه مردم شناسی و باستان‌شناسی است، در صورت احداث موزه صلح بخشی از آن برای حفظ آثار مربوط به دوران دفاع مقدس و بمباران شیمیایی سردشت و بخش‌های دیگر نیز به موزه مردم شناسی و باستان شناسی اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، هفتم تیر سال ۱۳۶۶ رژیم بعث عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شد.

پس از این بمباران شیمیایی بسیاری از مردم این شهر که هیچ اطلاعی از این نوع بمب‌های نامتعارف نداشتند، برای یاری رساندن به مصدومان و نجات کسانی که در زیر آوارها مانده بودند به محل اصابت بمب‌ها رفتند و همین امر باعث شده شمار آسیب دیدگان بیشتر و بیشتر شود و بسیاری از مصدومان با تأخیر به مراکز درمانی در شهرهای تبریز، ارومیه و تهران منتقل شدند.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای ۳۵ اثر تاریخی و طبیعی شامل ۲ منطقه نمونه گردشگری «گراوان» و «آبشار شلماش» و ۲ بنا تاریخی و ۳۱ محوطه باستانی در فهرست آثار ملی است.

لینک کوتاه : https://miandoabsasi.ir/?p=3517
  • نویسنده : اکبر صدری
  • ارسال توسط :
  • منبع : میاندوآب سسی
  • 104 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.