• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
0

ارتفاعات ۲۵۱۹ پیرانشهر میعادگاه عشق و شهادت

  • کد خبر : 3135
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
ارتفاعات ۲۵۱۹ پیرانشهر میعادگاه عشق و شهادت

ارتفاعات ۲۵۱۹ تمرچین پیرانشهر برای رزمندگان تیپ ۵۷ لرستان میعادگاه عشق و شهادت بود جایی که در راه فتح و نجات آن از دست ارتش متجاوز رژیم بعث عراق، ۳۵۰ تن از فرزندان این آب و خاک، آسمانی شدند. روایت‌ها در مورد عملیات حاج عمران در نزدیکی تمرچین پیرانشهر بسیار زیاد است اما آنچه در […]

ارتفاعات ۲۵۱۹ تمرچین پیرانشهر برای رزمندگان تیپ ۵۷ لرستان میعادگاه عشق و شهادت بود جایی که در راه فتح و نجات آن از دست ارتش متجاوز رژیم بعث عراق، ۳۵۰ تن از فرزندان این آب و خاک، آسمانی شدند.

روایت‌ها در مورد عملیات حاج عمران در نزدیکی تمرچین پیرانشهر بسیار زیاد است اما آنچه در همه آنها مشترک است اینکه ارتش بعث عراق در سال ۱۳۶۵ حملات گسترده‌ای در مناطق شمالغرب برای نفوذ به عمق خاک کشور آغاز کرد که شمالی ترین نقطه آن در منطقه حاج عمران مشرف به ارتفاعات پیرانشهر بود.

دشمن در این عملیات دفاع متحرک با هفت تیپ و ۱۲ گردان کماندویی و پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای، قصد فتح ارتفاعات مهم مشهور به ۲۵۱۹ و ۲۴۳۵ پیرانشهر را داشت تا علاوه بر استقرار توپخانه در این ارتفاعات، نفوذ خود را در این منطقه تسریع کند.

رزمندگان اسلام با خواندن دست دشمن و اهداف عملیاتی رژیم بعث در این منطقه، برای عملیات گسترده آمده شدند و در ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ با ورود تیپ ۵۷ لرستان مقابله با دشمن آغاز شد.

در نبردی سنگین، رزمندگان اسلام توانستند در یک تک شبانه؛ ضربات سنگینی به دشمن وارد کنند و علاوه بر فتح ارتفاعات و ناکام گذاشتن دشمن، سه هزار عراقی کشته و ۲۰۰ نفر هم اسیر شدند ضمن اینکه در این عملیات بیش از ۳۰۰ نفر از رزمندگان اسلام بویژه نیروهای تیپ ۵۷ نیز آسمانی شدند.

در عملیات حاج عمران که عمده نیروهای شرکت کننده از تیپ ۵۷ لرستان بودند، ۸۸ شهید از بروجرد، ۶۳ شهید از خرم‌آباد، ۶۵ شهید الیگودرز، ۳۰ شهید از ازنا، ۲۲ شهید از دلفان، ۱۸ شهید از کوهدشت، ۱۲ شهید از درود، ۱۱ شهید از سلسه و هفت شهید از پلدختر از کاروان رزمندگان جدا و خون مطهرشان در این نقطه از ایران اسلامی بر زمین جاری شد.

طبق اعلام فرماندهان نظامی پس از عملیات حاج عمران از مجموع یک هزار و ۶۰۰ نفری تیپ ۵۷ لرستان یک هزار و ۲۰۰ نفر شهید و مجروح شدند اما تیپ پس از این عملیات نه تنها متلاشی نشد بلکه به لشکر تبدیل شد و عملیات غروآفرین کربلای چهار را در منطقه جنوب انجام داد کخ دشمن بعثی پس از آن ناچار به پذیرش قطعنامه ۵۹۷ شد.

در سالروز عملیات آزادسازی ارتفاعات پیرانشهر و عملیات حاج عمران، یادواره ۳۵۰ شهید این عملیات در مرز تمرچین و نزدیکی اِلمان این شهدا با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان قدیمی این عملیات و فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار شد.

یادواره با زیارت قبور شهدای گمنام و یادمان شهدا از سوی رزمندگان آن سال‌ها و خانواده‌های شهدای این عملیات در نقطه صفر مرزی در تمرچین و مکانی که محل رشادت و شهادت تعداد زیادی از رزمندگان اسلام بود، آغاز شد.

مادرانی و دختران شهدا که برای نخستین بار بود، محل شهادت عزیزان خود را زیارت می‌کردند، آری اینجا ارتفاعات پیرانشهر، از همه جاهای دیگر راه رسیدن به آسمان و لقاالله نزدیک تر بود و برای همین مردان آسمانی این عملیات اینجا را برای نوشیدن شرب شهادت انتخاب کردند.

لینک کوتاه : https://miandoabsasi.ir/?p=3135
  • نویسنده : منیجه فتح آور
  • ارسال توسط :
  • منبع : میاندوآب سسی
  • 263 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.