• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

امسال هوای آذربایجان غربی ۱۵۴ روز پاک یا سالم بود

  • کد خبر : 3585
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
امسال هوای آذربایجان غربی ۱۵۴ روز پاک یا سالم بود

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: طی سال جاری ۱۵۴ روز پاک یا سالم داشتیم که از این تعداد، ۷۵ روز پاک و ۷۹ روز سالم و قابل قبول بود. سعید موسوی روز دوشنبه افزود: همچنین امسال سه روز ناسالم برای گروه های حساس در آذربایجان غربی ثبت شده است […]

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: طی سال جاری ۱۵۴ روز پاک یا سالم داشتیم که از این تعداد، ۷۵ روز پاک و ۷۹ روز سالم و قابل قبول بود.

سعید موسوی روز دوشنبه افزود: همچنین امسال سه روز ناسالم برای گروه های حساس در آذربایجان غربی ثبت شده است که امیدواریم با همراهی همه شهروندان، وضعیت هوای پاک و سالم در استان روز به روز بیشتر شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرهای ارومیه، ماکو، شوط، پلدشت، خوی، سلماس، اشنویه، پیرانشهر، مهاباد، سردشت و بوکان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه چهار ایستگاه در ارومیه وجود دارد، اظهار کرد: ۲ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در این شهرستان فعال است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد : این ایستگاه‌ها به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

موسوی گفت: ایستگاه سنجش کیفیت هوای استان دارای ظرفیت اندازه گیری ذرات ۲.۵ و ۱۰ میکرون است که می‌تواند پارامترهای محیطی به خصوص در گرد و غبار حمل و نقل و ترافیک را اندازه گیری و خروجی داده‌ها را به صورت اعداد نمایش دهد.

وی با اشاره به کاهش شدت آلودگی هوا ناشی از گردو خاک اظهار کرد: پراکنش مطلوب بارندگی ها در فصول مختلف، ارائه حق آبه دجله و فرات از طرف کشور ترکیه و آبگیری به موقع تالابهای اقماری این رودخانه ها از عوامل کاهش گردو غبار در این استان است.

آلودگی هوا عبارت است از ورود مواد ناشی از فعالیت های انسانی با غلظت و زمان ماند کافی که سلامت و رفاه افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون که اصطلاحا’ ۲.۵PM خوانده می‌شوند یکی از پارامترهای مهم در شاخص آلودگی هوا (AQI) می‌باشند نفوذ این ذرات به بدن باعث ایجاد بیماریهای مختلف قلبی و ریوی می‌شود.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

لینک کوتاه : https://miandoabsasi.ir/?p=3585
  • نویسنده : حسین جوان
  • ارسال توسط :
  • منبع : میاندوآب سسی
  • 105 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.