• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

بیش از ۳۱ هزار بال پرنده در منابع آبی مهاباد سرشماری شد

  • کد خبر : 2745
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
بیش از ۳۱ هزار بال پرنده در منابع آبی مهاباد سرشماری شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در قالب طرح سرشماری زمستانی پرندگان، ۳۱ هزار و ۴۹۵ بال پرنده آبزی و کنارآبزی در منابع آبی این شهرستان شمارش شد. فاروق سلیمانی اظهار کرد: عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی، هر سال با شروع فصل زمستان […]

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در قالب طرح سرشماری زمستانی پرندگان، ۳۱ هزار و ۴۹۵ بال پرنده آبزی و کنارآبزی در منابع آبی این شهرستان شمارش شد.

فاروق سلیمانی اظهار کرد: عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی، هر سال با شروع فصل زمستان و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

وی افزود: این سرشماری با حضور تیم‌های پرنده‌شناس به مدت سه روز از ۲۱ تا ۲۳ دی‌ماه در تالاب‌های «کانی‌برازان»، «قوپی‌باباعلی»، «قره‌قشلاق»، «گروس»، سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه، سد یوسفکند و سد و رودخانه مهاباد انجام شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در این سرشماری که اکنون نتایج آن مشخص شده است، بیشترین تعداد پرندگان در تالاب بین المللی کانی‌برازان با ۲۷ هزار و ۴۹۰ بال پرنده آبزی و کنارآبزی در این تالاب سرشماری شد و یک هزار و ۶۵۰ بال پرنده نیز در رودخانه و سد مهاباد مشاهده و ثبت شد.

بیش از ۳۱ هزار بال پرنده در منابع آبی مهاباد سرشماری شد

وی اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت این اداره در دیگر تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه از جمله «داشخانه» و «قوپی‌قازان» نیز یک هزار و ۶۰۰ بال و در تالاب «یوسفکند» و «قوپی‌باباعلی» نیز در مجموع ۳۰ بال پرنده آبزی و کنار آبزی را سرشماری کردند.

سلیمانی گفت: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالابی‌ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف برگزاری سرشماری است.

سلیمانی یادآور شد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانی و زمستانی در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

سلیمانی افزود: سال گذشته در قالب طرح سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در تالاب‌های این شهرستان، ۳۰ هزار و ۵۰۰ بال از ۳۹ گونه انواع پرنده ثبت و مشاهده شد که از این تعداد، ۲۱ هزار و ۴۰۰ بال تنها در تالاب «کانی برازان» مشاهده شد.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر خواهند بود.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

لینک کوتاه : https://miandoabsasi.ir/?p=2745
  • نویسنده : سیامک نجفیان
  • ارسال توسط :
  • منبع : میاندوآب سسی
  • 107 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.