• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

تخریب خاک یکی از تهدیدهای مهم امنیت غذایی/ صیانت از خاک برای رسیدن به تولید پایدار ضروری است

  • کد خبر : 1181
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۰:۴۴
تخریب خاک یکی از تهدیدهای مهم امنیت غذایی/ صیانت از خاک برای رسیدن به تولید پایدار ضروری است
در میزگرد تخصصی کشاورزی با موضوع خاک، بر لزوم حفظ و صیانت از خاک به عنوان ضامن امنیت غذایی و در راستای دست یابی به پایداری تولید، تاکید شد.

به گزارش میاندوآب سسی ، خاک به عنوان منبع طبیعی تجدیدناپذیر، یکی از اجزا مهم طبیعت به شمار می رود و ولی این منبع طبیعی مهم در معرض تخریب قرار گرفته است.

با توجه به اینکه آذربایجان غربی بویژه شهرستان میاندوآب یکی از قطب های مهم کشاورزی در شمال غرب و حتی کشور به شمار می رود و اقتصاد این شهرستان وابسته به کشاورزی است، لذا اهمیت حفظ خاک به عنوان عامل اساسی و مهم در رشد گیاهان یک اولویت مهم و اساسی به شمار می رود که در این راستا میزگردی به میزبانی جهاد کشاورزی میاندوآب با عنوان اهمیت حفظ خاک برگزار و راهکارهای حفظ و نگهداری خاک را بررسی شد.

تامین امنیت غذایی در گرو حفاظت از منابع تولید بویژه آب و خاک است

در این میزگرد معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در سخنانی با اشاره به اهمیت خاک و ضرورت بهره برداری پایدار و استفاده اصولی از آن، اظهار کرد: امنیت غذایی از ارکان اصلی بقاء جوامع بشری است و تامین این امنیت در گرو حفاظت از منابع تولید بویژه آب و خاک است.

علی دیانتی با بیان اینکه استفاده از منابع تولید، بیش از توان اکولوژیکی منطقه، خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می سازد، افزود: تخریب خاک یکی از تهدیدهای مهم برای امنیت غذایی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های کارشناسان، تاکنون یک سوم از خاک کره زمین بر اثر توسعه ناپایدار فعالیت های انسانی، از بین رفته است، گفت: لازم و ضروری است که در کنار تأمین نیازهای غذایی جامعه کنونی، با نگاه حفاظتی به منابع تولید، امانتدار خوبی در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی برای نسل های آینده باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب به اشتغال بخش اعظمی از مردم این شهرستان در کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اشتغال و معیشت مردم شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است لذا استفاده بی رویه از آب و خاک با هدف تولید محصولات کشاورزی فشار مضاعفی را به این سرمایه های ملی وارد کرده است.

دیانتی سرمایه گذاری های کلان و ایجاد اشتغال در بخش هایی مانند صنعت، خدمات و گردشگری را از راهکارهای کاستن از فشار وارده به بخش کشاورزی عنوان و تصریح کرد: توسعه مکان های تفریحی، نیاز مردم را برای تبدیل اراضی کشاورزی و باغاتِ خود به تفرجگاه، مرتفع و حفاظت از کاربری اراضی را بدون نیاز به هیچ اهرم فشاری از سوی ارگان های دولتی میسر ساخته و از ایجاد نارضایتی در بین مردم به سبب اجرای قوانین و مقررات حفظ کاربری اراضی و تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز می کاهد.

ضرورت معرفی محصولات مناسب برای کشت و سازگار با اقلیم منطقه

رئیس مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب نیز در این میزگرد تخصصی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از خاک، گفت: باید روش های حفظ و نگهداری از خاک به کشاورزان آموزش داده شود.

حسن مهدوی کیا با تاکید بر معرفی محصولات مناسب برای کشت و سازگار با اقلیم منطقه، افزود: باید متناسب با هر اقلیم به سمت کشاورزی با محصولات مناسب برای کشت آن منطقه در راستای حفاظت از خاک و جلوگیری از تخریب آن با روش های نامناسب رفت.

وی با ارائه برخی مستندات علمی در خصوص اهمیت کشت و نقش آن در حفظ خاک، اظهار کرد: رعایت تغذیه اصولی و تناسب کودی، ترویج استفاده از کودهای ارگانیک، استفاده از کودهای حیوانی برای بهبود کیفیت خاک از مهم ترین راهکارها در این زمینه است.

رئیس مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب افزود: تنظیم PH خاک، استفاده از زهکش در جوار توسعه سیستم های نوین آبیاری از دیگر راهکارهایی است که می توان در زمینه حفظ خاک مورد توجه قرار داد.

صیانت از خاک برای رسیدن به تولید پایدار، ضرورتی انکار ناپذیر است

عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب نیز در این میزگرد کارشناسی با اشاره به نقش حیاتی خاک در تداوم زندگی بشر، انواع خاکها، تهدیدات عمده خاک و راهکارهای حفاظت از آن، گفت: خاک به دلایل مختلفی از جمله فرسایش، از بین رفتن مواد آلی آن، آلودگی از طریق استفاده بی رویه از کود و سموم شیمیایی، شخم زدن نامناسب و تغییر کاربری اراضی تخریب می شود.

مسلم ثروتی با تاکید بر اهمیت حفظ و صیانت از خاک در شرایط فعلی، افزود: حفظ و صیانت از خاک در راستای دست یابی به پایداری تولید، ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی گفت: تغییر کاربری اراضی، فرسایش، آلودگی خاک با مواد شیمیایی، فعالیت های صنعتی و استفاده بی رویه از سموم نباتی در کشاورزی از جمله دلایل عمده تخریب خاک هستند که باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام گرفته و این رویه اصلاح شود.

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب هم چنین به انواع خاک ها و چگونگی حفاظت از آنها و روش های اصلاح برای حفظ آنها اشاره و تصریح کرد: اصلاح خاک روش های متفاوتی دارد که بسته به جنس خاک و نوع محصول از جمله خاک های خیس، آهکی، کچی، شور و سدیمی، بهترین نوع آن انتخاب شود.

در این میزگرد که کارشناسی از منابع طبیعی و آبخیزداری ، نظام مهندسی کشاورزی و شرکت های فعال در زمینه آب و خاک، ادارات و واحد های تخصصی جهاد کشاورزی میاندوآب نیز حضور داشتند، سایر حاضران نظرات کارشناسی خود را در مورد موضوع میزگرد ارائه کردند.

لینک کوتاه : https://miandoabsasi.ir/?p=1181
  • نویسنده : محمد رحیم پناه
  • ارسال توسط :
  • منبع : میاندوآب سسی
  • 395 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.