• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
0

حاج قاسم روایتی باشکوه / اسطوره همه دوران‌ها

  • کد خبر : 2600
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰
حاج قاسم روایتی باشکوه / اسطوره همه دوران‌ها

حاج قاسم روایتی باشکوه از تاریخ رشادت و ایستادگی در برابر ظلم و پژواک زیبای عدالت خواهی در اقصی نقاط جهان است، او فرماندهی است که دشمن بر او رشک می‌برد و حسرت داشتن او را می‌خورد، چه با شکوه است فرمانده سایه و چه با عظمت است مرد میدان و چقدر در دل انسان‌ها […]

حاج قاسم روایتی باشکوه از تاریخ رشادت و ایستادگی در برابر ظلم و پژواک زیبای عدالت خواهی در اقصی نقاط جهان است، او فرماندهی است که دشمن بر او رشک می‌برد و حسرت داشتن او را می‌خورد، چه با شکوه است فرمانده سایه و چه با عظمت است مرد میدان و چقدر در دل انسان‌ها جاخوش کرده است.

گذشت زمان او را به فراموشی نسپرد و هنوز چشم‌ها در فراقش اشک ماتم می‌ریزد، تاریخ در هجرش رخت عزا بر تن کرده، کودک و بزرگ، پیر و جوان، مسلمان و غیر مسلمان هنوز چشم انتظار آمدنش هستند، رفتنش را باور نکرده و نمی‌توانند باور کنند، روضه‌ها در فراقش به هر زبان خوانده شد و چه سوزناک است صحنه‌هایی که در هجرش ترسیم می‌شوند. گذشت زمان نمی‌تواند نام او را از قلب‌ها پاک کند، هر چه زمان می‌گذرد محبوبتر می‌شود.

گویی شهادتش او را باشکوهتر و برخلاف تصور دشمنان، نامش را پرآوازه تر کرده، هنوز صدای قدم‌های او از دل سرزمین‌های لبنان، ‌سوریه و عراق به گوش می‌رسد، هنوز پژواک صدای گلوله‌هایش که سینه داعشیان را نشانه گرفت در دل زمان باقی مانده و در هر گوشی نجوا می‌کند.

حاج قاسم نامی به بلندای تاریخ، اسطوره‌ایی برای همه عصرها و قرن هاست. حاج‌قاسم‌ را دخترکان زیر تازیانه رژیم صهیونیستی و زنان و مردان در بند داعش هر صبح و شام زمزمه کردند تا از قید اسارت رها شوند.

امروز زمان گذشته و تقویم ورق خورده و دوباره آن حادثه تلخ در ذهن میلیون‌ها انسان تداعی می‌شود، قصه تلخ هجرت غریبانه بزرگمرد تاریخ، شبانگاهی که خفاشان، عزیز میلیون‌ها انسان را آماج حمله خود قرار دادند و تصور کردند برای همیشه از دل‌ها پاک خواهند کرد اما خواب‌شان تعبیر نشد و رویایشان بی تعبیر ماند.

چهار سال از آن روز می‌گذرد ولی گویی همین امروز و همین ساعت است، گواه روشن براین مدعا حرف دل مردم اعم از هر قوم و نژد، دین و مذهب، کوچک و بزرگ، باسواد و بی سواد، در گذر از کوچه‌ و خیابان‌های شهر، گوش سپردن به حرف مردم در موردش شنیدنی است و دنیای دیگری برای‌مان ترسیم می‌کند.

پیرمردی مغازه دار که تصویر سردار، بر دیوار مغازه‌اش خودنمایی می‌کند و ناگفته پیداست که چه در دل دارد تا می‌گویم سردار، می‌گوید هزاران افسوس که قدرش را ندانستند، نامردی کردند، او آرامش را برای‌مان هدیه آورد، دشمنان را از پشت دیوارهای وطن عقب راند، مگر مثل او پیدا می‌شود، روز رفتنش، شهادتش برایم دردناکترین ترین روز بود و هنوز غم رفتنش را فراموش نکرده و باور نمی‌کنم.

عسگر جلالی ادامه می‌دهد: سردار تکرار شدنی نیست او به ایمان کامل رسیده بود و امروز چقدر جایش در میان ما خالی است و چقدر به بودنش دنیا نیازمند است حاج قاسم، انسان ساده و بی ریایی بود او چگونه زیستن را به ما آموخت نام و یاد او هرگز از ذهن ما پاک نخواهد شد.

حاج قاسم روایتی باشکوه / اسطوره همه دوران‌ها

حاج‌قاسم اسطوره بی تکرار

پژوهشگر و دانشجوی روابط بین الملل، حاج قاسم را اعجوبه قرن، اسطوره بی تکرار نامید و می‌گوید: سرباز حاج قاسم بودن بزرگترین آرزویم است کاش کنار او بوده و در سوریه و لبنان پا به پایش مبارزه می‌کردم، چقدر دلم تنگ است برای دیدنش، آرزو دارم یکبار هم شده در خواب ببینمش، چقدر حسرت ندیدنش آزارم می‌دهد.

اکبر جوادی ادامه داد: نام حاج قاسم مرزها را در نوردید او تاریخ رشادت بزرگمردی از تبار آل الله در برابر جباران زمان است، نام او در دورترین نقطه جهان بر زبان کودک و بزرگ جاری است.

سردار سلیمانی یک جهان بود

استاد دانشگاه امام حسین (ع) ارومیه سردار سلیمانی را «یک جهان» تعبیر می‌کند و می‌گوید: سردار سلیمانی انسانی کامل بود که تمام ابعاد زیبای انسانی در وجود او هویدا بود او از سرزمین خود برخاسته و به سوریه و لبنان و اقصی نقاط جهان رفته و بر جغرافیای آن منطقه مسلط می‌شود و فرماندهی مبارزه با داعش را برعهده می‌گیرد و می‌جنگند.

فخر علی قلی زاده ادامه می‌دهد: چگونه ممکن است انسان در سرزمینی غریب اینگونه بر اوضاع مسلط باشد؟ چنانکه اعلام می‌کند تا سه ماه دیگر داعش نابود می‌شود و شد.

وی اضافه کرد: نه تنها در میدان مبارزه بلکه سردار، برخلاف دیگران می‌خواهد تاثیر گذار باشد آنگونه که می ‌وید وقتی سوار هواپیما می‌شوم دوست دارم کسی که کنارم می‌نشیند با من همفکر نباشد آرزو می‌کنم یکی باشد تا اثر گذار باشم.

قلی زاده گفت: او با هر کسی که در ارتباط بود بر او اثر گذار بود، در حوزه روابط بین الملل هم گام‌های بلندی برداشت و به عبارتی همانند دیگر حوزه‌ها از توانمندی بالایی در حوزه برخوردار بود چنانکه در جایی نوشته «علمای جهان اسلام را می‌شناسم و با آنها ارتباط برقرار می‌کنم».

وی یادآور شد: سردار برای اهدافش روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند آنگونه که وقتی با ریس جمهور روسیه (پوتین) مذاکراه داشته او را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد.

حاج قاسم روایتی باشکوه / اسطوره همه دوران‌ها

سردار، استاد محبت کردن بود

قلی زاده با بیان اینکه سردار در عین اینکه «اشداوعلی الکفار» است استاد محبت کردن هم هست کمتر فرد نظامی را می‌شناسم که اسم کوچکش را صدا بزنند او با تمام مشغله هایش محبت کردن به مردم و فرزندان شهدا را فراموش نمی‌کند و بی دلیل نیست که مقام معظم رهبری او را مکتب معرفی می‌کند.

وی افزود: پس از شهادت سردار، شکوه و عظمت و جایگاه او مضاعف شد تمام طیف‌ها در فراقش اشک ریختند و این باعث شد تاثیرگذاریش بیشتر از قبل باشد.

حاج قاسم روایتی باشکوه / اسطوره همه دوران‌ها

حاج‌ قاسم غرور یک ملت

مهندس منابع طبیعی ارومیه‌ای، حاج قاسم را «غرور یک ملت» می‌نامد و می‌گوید: فراق سردار داغ بزرگی بود بر دل‌هایمان، هنوز غم‌ رفتنش را فراموش نکرده‌ایم و این حزن تا ابد با ما خواهد بود.

رقیه رضایی افزود: ما دلتنگ بزرگمردی هستیم که برای نجات بشریت اعم از هر قوم و نژاد و مذهب مبارزه کرد جای خالی او هیچگاه پر نمی‌شود و قرن‌ها باید بگذرد تا چون اویی دوباره ظهور کند.

وی اضافه کرد: او غرور هر ایرانی بود زندگی، راه و مبارزه او مسیر دیگری در برابرمان ترسیم کرده و رسالت بزرگی برعهده مان گذاشت.

سردار سلیمانی از نوادر دوران بود

رییس انجمن آشوریان ارومیه هم گفت: سردار سلیمانی این فرمانده خستگی‌ناپذیر، تمامی گروه‌های ضد استکباری در کشورهای سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورها را زنجیر وار به هم ‌متصل کرد و با وحدتی که بین نیروهای مبارز به وجود آورد، موجب ترس استکبار جهانی شد.

استانلی سیمونز ادامه داد: سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با مبارزه بی امان، امنیت منطقه را تضمین کرد و مانع اصلی نفوذ تروریسم در منطقه شد.

وی افزود: به سختی کسی می تواند جای سردار سلیمانی را پر کند، او شخصیتی استثنایی و به عبارتی از نوادر دوران بود.

سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ شمسی در حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بین المللی بغداد به همراه ابومهدی المهندس و تعداد دیگری از همرزمانش به شهادت رسید. این حمله به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا صورت گرفت.

لینک کوتاه : https://miandoabsasi.ir/?p=2600
  • نویسنده : اصغر ظهوریان
  • ارسال توسط :
  • منبع : میاندوآب سسی
  • 104 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.